Innleveringsoppgave 3

 

Redegjør for hvilke sosiale mediekanaler virksomheten i dag er til stede i, og i hvilken grad kanalenes egenart utnyttes i bruken av dem.

I den endelige innleveringen blir dere også bedt om å komme med forslag til hvordan valgte virksomhet kan bygge videre på det som allerede gjøres, samt vurdere andre mediekanaler som kan være relevante og hvorfor.

 

David-Andersen er i dag aktiv både på Facebook og Instagram. De har sine hovedprofiler og en egen for menn i begge kanalene. Facebook profilen for menn er ikke aktiv.

Facebook:

Facebook er en folkekanal med sine 3,2 millioner norske brukere over 18 år med en svak kvinneovervekt (http://sosialkommunikasjon.no/brukertallene-i-sosiale-medier/). Den har en bred appell i alle aldersgrupper, hvor unge og eldre bruker den forskjellig. Et eksempel på et nytteområde er kunde/ brukerdialog (8mars svein tore ele3707 facebook grupper).

Algoritmen til Facebook er en komplisert formel som gjør det vanskelig å vinne kampen om brukerens oppmerksomhet. Derfor er det viktig at det man poster må være interessant, relevant og skape verdi for brukerne for å øke den organiske rekkevidden(ståle rekkevidde)

David-Andersen poster produktbilder for å inspirere og for å markedsføre kampanjer og markedsdager. Om det når ut til de potensielle kundene er jeg usikker på.

De har en lav organisk og viralt rekkevidde med sine 3300 følgere. Det er veldig få eller ingen kommentarer, svært sjeldent det er deling av postene, og få liker-klikk. Når det kommer til å poste kampanje/tilbud er det mye større engasjement. Det bør de fortsette med. Liker-klikk er ikke et mål i seg selv, men det kan være en indikator på en retning (ståle:mål). De vil også bli mye mer synlige ved at følgerne som kommenterer eller liker-klikker, da postene vil sannsynligvis dukke opp senere i nyhetsstrømmen senere (ståle rekkevidde).

David-Andersen poster video sjeldent, men de har de to siste gangene fått 2000 og 4000 visninger I følge Ståle Linblad er video den type innhold som har størst effekt på Facebook. Video-poster når flere brukere organisk og viralt, enn bilder, linker og statuser. Facebook prioriterer video ekstra høyt i nyhetsstrømmen. Det som er viktig å huske på at tallene for antall visninger er misvisende, da det er mange som går videre etter noen få sekunder når de ser videoen (http://www.stalelindblad.no/2015/07/video-youtube-eller-facebook/).

På siden til Facebook har kunden muligheten til å anmelde/ rate David-Andersen, den har kun 10 anmeldere fra 2013 til i dag. Her kunne de utnyttet det ved å oppfordre kundene til å dele erfaringer med andre kunder.

 

Instagram

Instagram har 1,5 millioner norske brukere over 18 år. Det er en visuell kanal der det blir brukt mye filtre og hashtags. Særlig appell til unge kvinner. Bedrifter buker denne kanalen til å inspirere og markedsføre seg (svein tore 28 mars, ele3707. facebook-lukketgruppe).

Her har David-Andersen 11 300 følgere med langt flere liker-klikk (fra 90 til 300) enn på Facebook, men kommentarer er noe fraværende.

Herreprofilen er det lite aktivitet både fra David-Andersen og få følgere. Det postes alt for sjeldent.

Den beste responsen David-Andersen får er når de poster på Facebook og Instagram er spesielt konkurranser, men også tilbud. Så dette bør de fortsette med og oftere.

Fundamentet i Groundswell tankegangen er POST metoden. Jeg startet allerede med den da jeg foretok en interessent analyse. Nå bygger jeg videre på den og neste steg er å sette seg et mål.

For å få ordentlige resultater, så må du sette ordentlig mål. Verdiskapning er når ordentlig mål i sosiale medier er direkte knyttet eller indirekte knyttet til virksomhetens hovedmål (ståle Linblad: Mål). Hva er målet til David-Andersen? For David-Andersen vil det være å øke salget via facebook og nettsiden.

For å kunne gjøre det mener jeg at de må se på nærmere på kundedialogen. De bør fokuseres mer på menn. Mannlige følgere er nesten fraværende i dag, så de trenger å bevisstgjøres mer via kanalene som allerede er opprettet og gi mer kunnskap til publikum om produktene. En mulighet er å bruke en kjent norsk alpinist eller en annen innenfor viktig sport som ambassadør for å fange oppmerksomheten. Slik de bruker Jenny Skavlan som ambassadør for kvinnene.

Sette David-Andersen enda mer på kartet slik at de får flere relevante følgere, også for resten av Norge. Gi mer av seg selv slik at publikum får et personlig forhold til David-Andersen ved å benytte seg av videoer

 

Strategi:

Snakke:

Poste video: snakke og lytte til følgerne. For at det skal være effektivt må vi vi få de til å samhandle. Publikum må få muligheten til å snakke tilbake (groundswell s105)

David-Andersen bør fortsette med å poste bilder av produktene, men jobbe mer med innholdet for å få flerer liker-klikk og kommentarer enn det de har i dag. Tilbudsposter av forskjellige produkter har vist seg å engasjere følgerne, og bør derfor fortsette med det og oftere.

I følge Ståle Lindblad bør man ikke være redd for å prøve og feile for å lage godt innhold. Den som aldri feiler, prøver ikke nok.

Bygge stein på Stein. Post godt innhold noen ganger i uken. Bygge sakte men sikkert et relevant publikum, et publikum som varer en stund (lojale følgere). Man får flyktig publikum hvis det er mange som følger posten din men som egentlig ikke er relevant.

Engasjere:

Jeg mener at det David-Andersen trenger er å jobbe med å engasjere kundene. Når målet er økt handel gjennom nettsiden og via facebook er det fint at andre kunder kan lese om andres oppfatning om produktene, kvaliteten og servicen. Det vil gi en trygghet. Som boken Groundswell påpeker at det er mer troverdig når det kommer vurderinger fra kunder enn fra leverandøren selv ( groundswell s 130). Word of mouth blir avgjørende for beslutninger om kjøp av varer og tjenester (staude s 30).

I tillegg bør de lage gode konkurranser oftere for å engasjere følgerne. Gode konkurranser skaper verdi for brukeren og for arrangøren (ståle gode konkurranser). Hva vil David-Andersen oppnå? De har ikke nok følgere pr i dag så målet er å nå ut til flere som er interessert i David-Andersen. Premiene vil alltid være noe fra butikken.

Wilhelmine er et godt eksempel på smykkesuksess i sosiale medier. Hun har klart å finne en fin balanse mellom godt innhold og verdiskapning. Dette har resultert i en stor og lojal følgerskare på facebook. Hun har klart å selge bra gjennom sosiale medier ved å ha gode konkurranser på Instagram og facebook, og benytter mye video.

«Vær personlig og bygg opp tillit slik at det blir trygt å handle. Finn din egen stil og by på deg selv. Bruk humor og lytt til kundene dine. Video virker!» (http://www.stalelindblad.no/2015/10/smykkesuksess)

 

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s